tiistai 15. marraskuuta 2016

Naamioituneet häiriköijät vauhdissa Turun yliopiston luennolla

Perussuomalainen-lehden päätoimittaja Matias Turkkila piti 15.11.2016 vierailuluennon Turun yliopistossa. Kuten seuraavasta laitoksen johtajan viestistä voi lukea, tilaisuudessa oli paikalla naamioituneita mielenosoittajia. Lopulta tiedekunnan väen piti pyytää häiritsijöitä poistumaan. 

Osa henkilökunnasta oli sosiaalitieteiden sähköpostilistalla etukäteen vastustanut Turkkilan vierailua. Onko ihme, että opiskelijat häiriköivät, kun henkilökunnan jäseniltä - yliopiston opettajilta ja tutkijoilta - tulee vähintään epäsuoraa tukea? Turkkila oli esimerkiksi rinnastettu pedofiileihin ja koulusurmaajiin. Ja "trumppeihin".

Alla olevat viestit ovat toiseksi viimeistä lukuun ottamatta henkilökunnan kirjoittamia. Kaksi ensimmäistä on kirjoitettu välikohtauksen jälkeen. Kaikki viestit ovat tulleet sosiologian, sosiaalipolitiikan, sosiaalityön ja taloussosiologian opiskelijoiden ja henkilökunnan sähköpostilistoille, siis laajalle joukolle lukijoita. Näillä samoilla listoilla ilmoitetaan muun muassa ajankohtaisista opiskeluasioista.

Yksi kirjoittajista, sosiaalipolitiikan professori, on SDP:n kunnanvaltuutettu Turun lähikunnassa sekä taannoinen eduskuntavaaliehdokas.

ti 15.11.2016 16:23 
sosiaalitieteet@lists.utu.fi;
talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>;
slista@lists.utu.fi;
sospol-opiskelijat@lists.utu.fi;


Hyvä sosiaalitieteiden väki,

Matias Turkkilan vierailuluento ei sitten sujunut välikohtauksitta. Minulle on usea henkilö kertonut, että luennon alkua häiritsi noin viidentoista minuutin ajan naamioitu mielenosoittajajoukko. Tällä Rajat kiinni -liikkeeltä lainatulla taktiikalla (poislukien naamioituna esiintyminen)  pyrittiin ilmeisesti sanomaan jyrkkä ei rasismille. Toisin kuin Turun valtuuston tapauksessa paikalle ei kuitenkaan pyydetty poliisia vaan kurssin vastuuopettaja ja tiedekunnan hallintoväki pyysi häiritsijöitä poistumaan (myös jotkut opiskelijta), mikä sitten lopulta toteutuikin (vrt. http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/2994355/Mielenosoittajat+hairitsivat+valtuuston+kokousta++avuksi+pyydettiin+poliisi).

Tämän viestin vastaanottajille lienee jo pariin otteeseen kerrottukin, että Matias Turkkilaa ei ollut pyydetty paikalle levittämään poliittista sanomaa vaan kertomaan perussuomalaisten verkostoista ja sosiaalisen median käytöstä -- asioista, joita hänen voi ajatella tuntevan. Kurssin vastuuopettaja Arttu Saarinen oli sitoutunut pitämään huolta, että asiassa pysytään. Lisäksi opiskelijoilla oli varattu luennon lopuksi mahdollisuus tehdä Turkkilalle kysymyksiä (luennon aiheesta ja muusta). Näillä reunaehdoilla en laitosjohtajana nähnyt estettä luennon toteuttamiselle. Tätä nimittäin kysyttiin minulta vierailuluennosta ennakkoon käydyn keskustelun seurauksena.

Hyvät naamioiden takana piileskelevät mielenosoittajat (jos ylipäätään kuulutte viestin vastaanottajiin) opiskelutilanteen häiritseminen poliittisista syistä ei ole mitenkään hyväksyttävää. Metelöiminen ei ole verrattavissa argumentointiin, joka on yliopistossa ainoa oikea tapa ajaa asiaansa. En usko, että esiintymisenne edisti rasismin vastaista asiaa tai perussuomalaisten vastustamista, pikemminkin päinvastoin. Voitte kuvitella, miten vastapuolen medioissa tätä tullaan käsittelemään. 

Minulle on lisäksi kerrottu, että jotkut opiskelijat kokivat tilanteen uhkaavaksi ja ahdistavaksi. Se ei ehkä ollut tarkoituksenne -- vai oliko?

Luotan siihen, että opettajakunta ei mitenkään tue tällaista opetuksen häiritsemistä.

Hannu
sosiaalitieteiden laitoksen johtaja   


________________________________________________________

seuraava viesti kirjoitettiin 16.11., siis välikohtauksen jälkeen:
sosiaalitieteet@lists.utu.fi; 
slista@lists.utu.fi;

Hei,

Tilaisuus oli jo itsessään poliittinen, koska Turkkila ei ole opettaja tai tutkija, vaan ennen kaikkea poliitikko. Itse näen sananvapauden tärkeänä perusoikeutena ja se pitää taata jokaiselle. Rasismia en sen sijaan hyväksy lainkaan, eikä sitä kuulu myöskään yliopiston hyväksyä. Turun Sanomien uutisen sijaan kannattaa perehtyä historian kirjoihin tai esimerkiksi tämän päivän uutisointiin Turkista. Ne kertovat meille paljonkin siitä, mitä voi tapahtua sivistyksemme kehdossa, jos hiljaa hyväksymme (tai pahempaa, ylenkatsomme) ääriliikkeiden nousun valtaan.

Minna 




Turkkila rinnastetaan pedofiileihin, vertailua 1930-lukuun

14.11.2016
slista@lists.utu.fi;
sosiaalitieteet@lists.utu.fi;

talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>;
sospol-opiskelijat@lists.utu.fi;


Hei,

Sananvapaudella on aina rajansa. Moniko pitäisi hyvänä asiana sitä että yliopistolle kutsuttaisiin luennoimaan joku pedofilian puolestapuhuja tai koulusurmien ihannoija? Epäilemättä sellaisessa tilanteessa vapaan keskustelun kannattaja harkitsisi asiaa. Miksi rasismi ja ihonvärin tai etnisen taustan perusteella vähemmistöön kuuluvien oikeuksien polkeminen ei herätä vastustusta?

Turkkilan kutsuminen puhumaan yliopistolle asiantuntijan roolissa tarjoaa hänelle ja hänen edustamalleen asialle arvovaltaa ja legitiimiyttä. Mitä useampi kuulija yleisössä on sitä enemmän huomiota hänen asialleen.

Historiaan katsovien kannattaa muistaa myös 1930-lukua, jolloin Suomessa yhtä lailla oli vaikeuksia puuttua äärioikeiston toimintaan ja jopa kyydityksiä vähäteltiin pitkään. 

Sähköpostiviestittely asiasta päättyy osaltani tähän. Kasvotusten keskustelen mielelläni asiasta edelleen, jos jollakulla on kiinnostusta.

t. Suvi K

YTT, dosentti, akatemiatutkija
Sosiaalitieteiden laitos/sosiologia
Assistentink. 7
20014 Turun yliopisto

sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Nyt Turkkila, seuraavaksi Suomen vastarintaliike?


9.11.2016
To: sosiaalitieteet@lists.utu.fi; slista@lists.utu.fi; talsosop@utu.fi; sospol-opiskelijat@lists.utu.fi
Subject: Re: [Sospol] [Sosiaalitieteet] Matias Turkkilan vierailuento taloussosiologiassa

Hei,

On hienoa että taloussosiologiassa ollaan kiinnostuneita kutsumaan akateemisen maailman ulkopuolisia puhujia yliopistolle ja tuomaan uusia näkökulmia tätä kautta opetukseen. Mutta Hommaforumin perustajan ja Jussi Halla-ahon kampanjapäällikön kutsuminen on rasismin normalisoimista ja tarjoaa vain lisämahdollisuuksia maahanmuuttovastaisen näkemyksen levittämiselle. Halla-aho on tuomittu oikeudessa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan ja hänen kampanjapäällikkönsä epäilemättä jakaa ko. henkilön poliittiset tavoitteet. Hommaforumin lukijallekaan ei jää epäselväksi vaivoin peitelty rasismi ja essentialisoiva tapa käsitellä (ennen kaikkea länsimaiden ulkopuolelta tulevia) maahanmuuttajia.

Ajatusmaailma, joka perustuu toisten ihmisryhmien perusoikeuksien kieltämiselle ja kyseenalaistaa monen täällä pitkään asuneen tai syntyneen tasaveroisen kuulumisen Suomeen/Eurooppaan, ei ole neutraali. Sen seurauksista niille, joiden läsnäolo kyseenalaistetaan, voi lukea vaikkapa allaolevien linkkien kautta 

http://www.metro.se/kolumner/tanvir-mansur-radslan-kommer-att-finnas-kvar-aven-om-trump-forlorar/EVHpkf!OVdlNVw6ssRk/

http://www.lily.fi/blogit/ruskeat-tytot/mina-olen-unelma

Kutsutaanko seuraavaksi Suomen Vastarintaliikkeen edustaja? Vai mihin raja vedetään?

t. Suvi

YTT, dosentti, akatemiatutkija
Sosiaalitieteiden laitos/sosiologia
Assistentink. 7
20014 Turun yliopisto
p. 02-333 6061, 050-3624598





________________________________________________
 


ke 9.11.2016 9:56 
sosiaalitieteet@lists.utu.fi;
slista@lists.utu.fi;
talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>;
sospol-opiskelijat@lists.utu.fi;


Hei,
yhdyn täysin Suvin näkemyksiin. Onko kyseisellä henkilöllä jonkinlainen tutkijatausta vai millä kompetenssilla hän luennoi aiheesta?

Minna 

 
________________________________________________________________________

Tästä viestistä kaikki alkoi:
  
Moi kaikille

Matias Turkkila tulee ensi viikon tiistaina klo 10.15-11.45 (pub 4) luennoimaan perussuomalaisten suhteesta sosiaaliseen mediaan.

Luento on osa taloussosiologian kurssia "Taloudelliset ja sosiaaliset verkostot", mutta sinne ovat tervetulleita kaikki asiasta kiinnostuneet. Luennosta saa halutessaan myös luentopassimerkinnän.

Turkkila toimii parhaillaan Perussuomalaiset-lehden päätoimittajana. Hän on myös Hommaforumin perustajajäsen. Lisäksi Turkkila on toiminut aiemmin Suomen Sisun varapuheenjohtajana ja Jussi Halla-Ahon kampanjapäällikkönä.

Tervetuloa, Arttu, taloussosiologian yliopisto-opettaja



"Pidän itse huolen että Turkkila pysyy aiheessa"


ke 9.11.2016 10:33

sosiaalitieteet@lists.utu.fi;
slista@lists.utu.fi;
talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>;
sospol-opiskelijat@lists.utu.fi;

Moi kaikki!

Ehdottoman samaa mieltä Suvin kanssa, rasismia ei pidä suvaita, sille täytyy olla nollatoleranssi ja se on iso ja kasvava ongelma.

Olemme kutsuneet minun kursseilleni tänä vuonna useamman eri akateemisen maailman ulkopuolisen luennoitsijan ja saaneet näistä myös erittäin positiivista palautetta opiskelijoilta. Ne ovat synnyttäneet keskustelua ja se on yksi päätavoite. Itse ajattelen, että sosiaalitieteiden opiskelijoiden yksi tärkeä oppimistavoite on oppia ymmärtämään maailmaa ja eri ajatteluapojen taustalla olevia logiikkoja ja epäjohdonmukaisuuksia.

Tuolla Minnan logiikalla myös Matti Apunen tai Anna Kontula olisi pitänyt sitten kai jättää kutsumatta. Esimerkiksi Apusellahan ei ole tutkijataustaa ja hänellä on vahvat intressit ajettavanaan. Samoin Kontulalla on tietynlaiset intressit. Olen varma, että meidän fiksut opiskelijat pystyvät kuitenkin valveutuneina ihmisinä varmasti eri tilanteissa suodattamaan tiedon oikeellisuuden suhteessa puhujien omaan asemaan.

Turkkila perussuomalaisten sisäpiirin jäsenenä pystyy subjektiivisesti kertomaan puoluetovereidensa sosiaalisen median suhteesta ja verkostoista. Olennaista onkin ymmärtää, että kyseessä on sosiaalisten ja taloudellisten verkostojen kurssi ja aiheena ei ole maahanmuuttopolitiikka. Pidän siitä itse moderaattorina huolen, että Turkkila pysyy aiheessa. Tilaisuuden loppuun on jätetty myös puoli tuntia aikaa keskustelulle, jotta opiskelijat voivat avoimesti ja nimenomaan kriittisesti haastaa Turkkilan esittämiä näkemyksiä.

Hyvä, että asioista keskustellaan, Arttu

"Turkkilan kutsuminen kyllä vaatii selitystä"



ke 9.11.2016 12:02 
sosiaalitieteet@lists.utu.fi; 
slista@lists.utu.fi;
talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>;
sospol-opiskelijat@lists.utu.fi;


Hei,

Kutsua Matti Apunen tässä on mielestäni ok, vaikken ole kovin monista asioista samaa mieltä. Turkkilan kutsuminen kyllä vaatii selitystä.
 

t. Paul


ke 9.11.2016 11:25

sosiaalitieteet@lists.utu.fi;
slista@lists.utu.fi;

talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>; 
sospol-opiskelijat@lists.utu.fi;



Miksi tosiaan päivän politiikkaa tuputetaan yliopistoon?
Nyt voi tehdä kaikkea kun Trump voitti, kähmiä naisia, lausua mitä sylki suuhun tuo jne jne jne.
Voi myös voittaa Amerikan pressan vaalit. Tuolla Turkkilalla ei liene suurempaa tieteellistä ajattelua perustanaan.

t.Risto



Mutta jonkin ajan päästä saman kirjoittajan mieli oli muuttunut:



ke 9.11.2016 12:26

sosiaalitieteet@lists.utu.fi; 
slista@lists.utu.fi; 
talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>;

 
Eiköhän lähdetä alkuperäisestä ideasta, että Turun yliopisto on "vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle".
Sen mukaan saapi kuka tahansa tulla puhumaan yliopistolle. Ketään toistaiseksi ei ole kielletty tulemaan puhumaan, jos haluavat.

vaikka poliitikko. Mielenkiintoisia väittelyjä,
terv. Risto
____________________________




"Monenlaisia trumppeja sun muita"


[Sosiaalitieteet] Matias Turkkilan vierailuento taloussosiologiassa


to 10.11.2016 6:40
sospol-opiskelijat@lists.utu.fi;
sosiaalitieteet@lists.utu.fi;
talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>;
slista@lists.utu.fi;
Erik Allardt oli aikoinaan Urho Kekkosen tukena suvaitsevaa yhteiskuntapolitiikkaa edistämässä: kommarit otettiin hallitukseen.

Erikin ajatus oli, että kun eri intressejä, arvoja ja aatteita edustavat ja omaavat ihmiset tuodaan keskustelemaan keskenään, vältetään yhteiskunnan hajoaminen sisällissotaa janoaviin vastakkainasettuviin väestöryhmiin.

Tästä katsannosta on hienoa ja kannatettavaa, että seminaarissasi vierailee monenlaisia trumppeja sun muita.

Ja toiseksi, kurssi on, näin sen hahmotan, yritys yhdistää opetusta ja tutkimusta. Tämän tarkoituksen edellytykset ovat aineistonhankinnan osalta ihan varteenotettavasti läsnä tässä Turkkilan osuudessa. Mutta teoreettinen jäsennys on toki haastava ja onnistuessaan kurssia meritoiva.

. i

 On Nov 12, 2016, at 10:15 AM, XXXXXXXX wrote:
 Tiedoksi ja vierailuluentoon valmistautumiseksi lauantain Hesarin juttu
> Turkkilasta:
>
> http://www.hs.fi/kulttuuri/a1478843294366
>
>
> Yst.terv,
> XXXXXXX
> opiskelija
 


Kopio:


sosiaalitieteet@lists.utu.fi;
talsosop@utu.fi <talsosop@lists.utu.fi>;
slista@lists.utu.fi;
sospol-opiskelijat@lists.utu.fi;
 
Kiitos,

tämä on tärkeä aineisto.

. ismo